Onko uupumus (työ)elämän uusi normaali?

Onko uupumus (työ)elämän uusi normaali?

Onko uupumus (työ)elämän uusi normaali?

Olen viime aikoina pohtinut paljon sitä, onko uupumuksesta tullut ”uusi normaali” (työ)elämässä. Ja niin taitaa tehdä moni muukin, koska silmiini on osunut useampia keskusteluja, joissa mietiskellään tätä samaista asiaa. En siis ole yksin ajatusteni kanssa.

Tutkimustiedon ja erilaisten asiantuntijalausuntojen lisäksi omien mietteitteni taustalla vaikuttaa vahvasti myös (työ)arjesta reppuuni kertynyt empiria. Käymieni mielen hyvinvointia tukevien keskustelujen ja -taitovalmennusten pääasialliseksi aiheeksi on nimittäin kerta toisensa jälkeen noussut yksi ja sama asia eli se, miten väsyneitä monet meistä alkavat olla – toki jokainen omalla tavallaan.

Uupumisen syitä ja seurauksia on yhtä monta kuin on ihmistäkin, joten niiden suoraviivainen yleistäminen on hankalaa. Mutta mahtuu joukkoon silti yhteisiäkin nimittäjiä, joista pitkään jatkunut pandemia tuskin on niitä pienimpiä. Lisäksi poikkeusaika näyttää – oman uuvuttavuutensa ohella – tehneen monessa organisaatiossa näkyväksi myös sellaisia ilmiöitä, jotka muuten olisivat saattaneet jäädä jopa huomiotta.

Johtamisongelmat, epäselvät ja epärealistiset tavoitteet, työn epätasainen jakautuminen, haasteet yhteistyön toteuttamisessa sekä epätasa-arvon kokemukset ovat joitakin esimerkkejä näistä osin piilossa lymyilleistä kipupisteistä. Ja kun nämä sitten yhdistetään etä- ja hybridiajan mukanaan tuomiin ”lisähaasteisiin”, niin kuorma alkaa monen kohdalla olla aikamoinen.

Ei siis ole mikään ihme, että uuvuttaa.

Pyöriteltyäni asiaa mielessäni tulin siihen tulokseen, että ehkä uupumus itsessään ei ole (työ)elämän ”uusi normaali”. Sen sijaan vääristynyt suhtautuminen siihen vaikuttaa sitä olevan. Ajattelen näin siksi, että ihmiskeskeisestä puheesta huolimatta monen organisaation arjessa ohitetaan kovin kevyesti se tosiasia, että ihminen ei ole kone. Sen sijaan uupumisesta tehdään silmiä räpäyttämättä yksilön ongelma samalla, kun sitä ennaltaehkäisevät ja jaksamista ylläpitävät rakenteet ja toimintamallit on heitetty romukoppaan.

Systeemistä ongelmaa ei kuitenkaan voi ratkaista pelkästään yksilöä osoittamalla. Koska kukaan ei loputtomasti jaksa ilman tukea (ei edes esihenkilöt ja johtajat), vaikka joku voi muuta väittääkin. Joten pisteet pandemialle siitä, että se on pakottanut meidät puhumaan myös näistä asioista painavammilla äänenpainoilla kuin koskaan aikaisemmin.

Pelkkä puhe ei tietenkään riitä, vaan asioille täytyy myös tehdä jotakin. Ja tämä on se asia, jonka suhteen en vielä haluaisi heittää kirvestä kaivoon. Koska jokaisella pilvellä on myös se kultareunuksensa, kun sitä katsoo sopivasta kulmasta. Vaikka se vähän väkinäiseltä ensin tuntuukin.

Itse löysin tuon kultareunuksen, kun lähestyin tilannetta myönteisen muutoksen mahdollistajana. Sillä kun jokin tulee näkyväksi, se saa samalla uuden olomuodon. Sellaisen, mikä parhaimmillaan altistaa ongelman paitsi sen syvällisemmälle tutkimiselle, myös yhteisten ratkaisujen etsimiselle.

Joten olisiko meidän aika tunnustaa tosiasiat ja lyödä viisaat päämme yhteen? Tarttua toimeen ja huolehtia asiasta kahdesta suunnasta:

  • panostamalla yksilö- ja tiimitasolla mielen joustavuutta lisäävien ja uupumista ennaltaehkäisevien taitojen ja toimintatapojen kehittämiseen
  • investoimalla organisaatiotasolla niiden rakenteiden ja toimintamallien yhteiskehittämiseen, jotka aidosti tukevat kaikkien osapuolten jaksamista ja mielen hyvinvointia myös heikoilla hetkillä

Itse työskentelen asiakkaitteni kanssa molemmilla tasoilla ja hihkun ilosta aina, kun näen asioiden liikahtavan pienenkin askeleen eteenpäin. Sillä vaikka muutos ei tapahdu hetkessä, jokainen oivallus ja kokeilu vie sitä eteenpäin. Sydän ja ihminen edellä.

Tervetuloa blogiini

Minä olen Soile. Olen mielen hyvinvoinnin ja mielenterveyttä tukevan työelämän kehittämisen asiantuntija. Kirjoitan blogissani aiheista, joiden ajattelen innostavan sinua etenemään niinä hetkinä, kun tarvitset tukea tai pientä tuuppausta matkallasi kohti tulevaa. Lisäksi haluan jakaa kanssasi kokemuksiani asioista, jotka ovat auttaneet minua oman elämäni tienhaaroissa – niin yksityisesti kuin työssä.

Palvelen asiakkaitani pääasiassa Tampereella tai joustavasti etänä, mutta matkustan tarvittaessa myös muualle Suomeen.

Jaa postaus

Löydät minut

Tervetuloa blogiini

Minä olen Soile. Olen mielen hyvinvoinnin ja mielenterveyttä tukevan työelämän kehittämisen asiantuntija. Kirjoitan blogissani aiheista, joiden ajattelen innostavan sinua etenemään niinä hetkinä, kun tarvitset tukea tai pientä tuuppausta matkallasi kohti tulevaa. Lisäksi haluan jakaa kanssasi kokemuksiani asioista, jotka ovat auttaneet minua oman elämäni tienhaaroissa – niin yksityisesti kuin työssä.

Palvelen asiakkaitani pääasiassa Tampereella tai joustavasti etänä, mutta matkustan tarvittaessa myös muualle Suomeen.

Jaa postaus

Löydät minut

Lue seuraavaksi

Käytämme evästeitä personoidaksemme sisältöä ja mainoksia, tarjotaksemme sosiaalisen median toimintoja sekä analysoidaksemme liikennettämme. Jaamme myös tietoa sivustomme käytöstä sosiaalisen median, mainonnan ja analytiikkakumppaneidemme kanssa. View more
Cookies settings
Hyväksyn
Tietosuojaseloste
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Rekisterinpitäjä:

Second Self Oy Nuijatie 36 C 27 33710 Tampere Y-tunnus: 3242773-8 www.secondself.fi Rekisteristä vastaava yhteyshenkilö: Soile Roth puh. +358 400 782 737 soile@secondself.fi

Rekisterin nimi:

Yrityksen asiakasrekisteri Oikeusperuste ja henkilötietojen käsittelyn tarkoitus: Henkilötietojen käsittelyn ensisijainen peruste on asiakkaan suostumus, palvelun käyttäminen tai asiakkaan muu asiallinen yhteys palveluun. Rekisterinpitäjä kerää ja käsittelee henkilötietoja, jotta se voisi tunnistaa asiakkaan sekä mahdollistaa palvelun toteuttamisen ja yhteydenpidon rekisterinpitäjän asiakkaisiin. Rekisterinpitäjä voi käyttää tietoja myös tiedotteiden, tuotetta koskevan markkinoinnin ja uutiskirjeiden lähettämiseen esimerkiksi sähköpostitse. Rekisterinpitäjä käsittelee henkilötietoja: Asiakkaan tai potentiaalisen asiakkaan suostumukseen perustuen Asiakassuhteen ylläpitämiseen Palveluiden tarjoamiseen Palveluiden kehittämiseen Markkinointiin ja asiakasviestintään (oikeutettu etu). Rekisterinpitäjä ei voi tarjota palveluitaan, mikäli asiakas tai potentiaalinen asiakas ei anna tietojaan tai kieltää niiden käsittelyn. Rekisteriin tallennettavia tietoja ovat: Henkilön nimi Henkilön asema, yritys/organisaatio Yhteystiedot: puhelinnumero, sähköpostiosoite, osoite www-sivujen osoitteet Sosiaalisen median profiilit Tiedot tilatuista palveluista ja niiden muutoksista Laskutustiedot Muut asiakassuhteisiin ja tilattuihin palveluihin liittyvät tiedot

Säännönmukaiset tietolähteet:

Rekisteriin tallennettavat tiedot saadaan asiakkailta: www-lomakkeilla lähetetyistä viesteistä Sähköpostitse Puhelimitse Sosiaalisen median palvelujen kautta Sopimuksista Asiakastapaamisista Muista tilanteista, joissa asiakas luovuttaa tietojaan. Evästeet: Käytämme verkkosivuillamme evästeitä (cookies) ja muita vastaavia seurantatekniikoita. Eväste on tekstitiedosto, jonka selain tallentaa käyttäjän päätelaitteelle. Evästeet ovat itsemme asettamia tai kolmannen osapuolen eli ulkopuolisten tahojen evästeitä, jotka kuuluvat markkinointi-, analytiikka- tai sosiaalisen median palveluita tarjoaville tahoille. Nämä niin sanotut kolmannet osapuolet voivat asettaa evästeitä käyttäjän päätelaitteelle käyttäjän vieraillessa verkkosivuilla. Käytämme evästeitä ja muita vastaava tekniikoita seurataksemme ja analysoidaksemme verkkosivujemme käyttöä ja kehittääksemme verkkosivuja. Voimme myös kerätä tietoa esimerkiksi markkinointisähköposteista ja uutiskirjeistä selvittääksemme, onko viestit avattu ja onko avaaminen johtanut toimenpiteisiin, kuten siirtymiseen verkkosivuillemme. Tietojen säännönmukaiset luovutukset ja tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle: Tietoja ei luovuteta säännönmukaisesti muille tahoille. Tietoja voidaan julkaista siltä osin kuin niin on sovittu asiakkaan kanssa. Tietoja voidaan siirtää rekisterinpitäjän toimesta myös EU:n tai ETA:n ulkopuolelle. Rekisterin suojauksen periaatteet: Rekisterin käsittelyssä noudatetaan huolellisuutta ja tietojärjestelmien avulla käsiteltävät tiedot suojataan asianmukaisesti. Kun rekisteritietoa säilytetään Internet-palvelimilla, niiden laitteiston fyysisestä ja digitaalisesta tietoturvasta huolehditaan asiaankuuluvasti. Rekisterinpitäjä huolehtii siitä, että tallennettuja tietoja sekä palvelimien käyttöoikeuksia ja muita henkilötietojen turvallisuuden kannalta kriittistä tietoa käsitellään luottamuksellisesti ja vain niiden työntekijöiden toimesta, joiden työnkuvaan se kuuluu. Tarkastusoikeus ja oikeus vaatia tiedon korjaamista: Jokaisella rekisterissä olevalla henkilöllä on oikeus tarkistaa rekisteriin tallennetut tietonsa ja vaatia mahdollisen virheellisen tiedon korjaamista tai puutteellisen tiedon täydentämistä. Mikäli henkilö haluaa tarkistaa hänestä tallennetut tiedot tai vaatia niihin oikaisua, pyyntö tulee lähettää kirjallisesti rekisterinpitäjälle. Rekisterinpitäjä voi pyytää tarvittaessa pyynnön esittäjää todistamaan henkilöllisyytensä. Rekisterinpitäjä vastaa asiakkaalle EU:n tietosuoja-asetuksessa säädetyssä ajassa, pääsääntöisesti kuukauden kuluessa.

Muut henkilötietojen käsittelyyn liittyvät oikeudet:

Rekisterissä olevalla henkilöllä on oikeus pyytää häntä koskevien henkilötietojen poistamiseen rekisteristä (”oikeus tulla unohdetuksi”). Niin ikään rekisteröidyillä on muut EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen mukaiset oikeudet kuten henkilötietojen käsittelyn rajoittaminen tietyissä tilanteissa. Pyynnöt tulee lähettää kirjallisesti rekisterinpitäjälle. Rekisterinpitäjä voi pyytää tarvittaessa pyynnön esittäjää todistamaan henkilöllisyytensä. Rekisterinpitäjä vastaa asiakkaalle EU:n tietosuoja-asetuksessa säädetyssä ajassa, pääsääntöisesti kuukauden kuluessa. Muutokset: Ilmoitamme tämän tietosuoja- ja rekisteriselosteen muutoksista tällä sivulla. Saatamme myös korostaa muutoksia Palvelussa tai lähettää muutoksista sähköpostia Asiakkaille.
Save settings
Cookies settings