Usko tai älä, 1 + 1 voi olla 3

Usko tai älä, 1 + 1 voi olla 3

Usko tai älä, 1 + 1 voi olla 3

Mille sinusta kuulostaa toimintamalli, jossa mielen hyvinvoinnista huolehtiminen, organisaation kehittäminen ja johtajuuskäyttäytymiseen satsaaminen löytyvät kaikki samasta paketista?

Minusta se kuulostaa ihan huippuhyvälle, koska silloin ihmisyys, mielen hyvinvointi ja ihmisten työssä jaksaminen nousevat samalle agendalle muiden, strategisesti tärkeiden asioiden kanssa. Lisäksi tuollainen toimintamalli tukee ajatusta, jonka mukaan työssä uupuminen on myös systeeminen probleema – pelkän yksilön henkilökohtaisen ongelman sijaan. Ja jonka ennaltaehkäiseminen ja hoitaminen vaatii koko organisaatiolta paitsi jatkuvaa hereillä oloa, myös valmiutta tehdä tarvittaessa suuriakin korjausliikkeitä.

Omassa työssäni olen törmännyt tällaisen toimintamallin tarpeeseen ihan konkreettisesti kahdesta suunnasta. Työnohjauksen, coachauksen ja lyhytterapeuttisen työskentelyn lomassa nimittäin nousevat lähes poikkeuksetta esiin myös nuo muut mainitsemani kehittämistarpeet. Organisaatioita muotoillessani ja valmentaessani taas törmään kerta toisensa jälkeen tilanteeseen, jossa ihmiset kaipaavat muiden kehittämistoimien rinnalle tukea ihan vaan (työ)arjessa selviytymiseensä. Jo ennen niiden isompien ongelmien ilmaantumista, joiden ratkominen on sitten monta kertaa haasteiden ennaltaehkäisemistä työläämpää, pitkäkestoisempaa ja kalliimpaa puuhaa.

Kaiken kaikkiaan silmiini on eri tahoilla liikkuessani osunut useita sellaisia tapahtumasarjoja, joilla on ollut valtavasti miinusmerkkistä vaikutusta paitsi mielen hyvinvoinnin, myös toiminnan sujuvuuden (ja tuottavuuden) kannalta. Siis sellaisia ”rationaalisia ratkaisuja”, jotka ovat luonteeltaan varsin lyhytnäköisiä ja reaktiivisia. Konkreettisia esimerkkejä tällaisista suunnanmuutoksista ovat tilanteet, joissa:

  • luovutaan johtajuudesta ja heitetään kaikki vastuu selviytymistä tukevasta päätöksenteosta ihmisille itselleen
  • toisaalta lakataan luottamasta ihmisiin ja heidän kykyynsä ottaa vastuu omasta toiminnastaan
  • lopetetaan viestiminen ja asioista keskusteleminen, koska sitä mistä ei puhuta, ei ole olemassa (varsinkaan hankalia asioita)
  • tarkkaillaan yksittäisten ihmisten päivittäistä aikaansaamista kokonaisuuden pitkäjänteisen tarkastelemisen sijaan
  • ei jaeta tietoa siitä, missä yhdessä ollaan ja missä mennään
  • jätetään huolehtimatta siitä, että rakenteet tukevat perustehtävää ja ihmisten hyvinvointia

Inhimillisesti ottaen tämä kaikki on kovin ymmärrettävää, koska jo pelkkä pandemia on ajanut ihmiset niin syvälle ”taistele ja pakene -tilaan”, että kauas katsomisesta on tullut melkein mahdotonta. Samaan aikaan se on kuitenkin myös aivan valtava sääli, koska nyt jos koskaan meidän olisi pystyttävä hoitamaan asioita katse pitkälle horisonttiin suunnattuna. Eli toisin sanoen kyettävä tekemään päätöksiä ja investoimaan asioihin, jotka pitävät ihmiset (ja organisaatiot) työ- ja toimintakykyisinä paitsi nyt, myös tulevaisuudessa.

Tohdin sanoa näin, koska olen saanut olla todistamassa myös toisenlaisia tarinoita. Sellaisia, joissa katse on kaikesta huolimatta kohdistettu yksityiskohtien ohella myös kokonaisuuteen. Ja joissa on kovista ajoista huolimatta rohjettu toimia ihmiset edellä, jatkuvasti keskustellen ja asioista sekä toimintatavoista yhdessä sopien. Uskallettu kysyä, mitä ihmiset todella tarvitsevat ja tehty muutoksia sen mukaisesti.

Henkilökohtaisella tasolla nämä yhteistyöt ovat olleet arvokkaita kokemuksia siksi, että vihdoinkin aika on ollut kypsä myös koko oman osaamisen hyödyntämiselle. Sille, että yhdessä oppimisen ohella olen voinut samaan aikaan tukea mielen hyvinvointia, valmentaa sitä ylläpitäviä taitoja ja auttaa muotoilemaan koko ympäröivää systeemiä. Ja hyvä niin, koska uskon että mielen hyvinvointia ja koko toimintaa tukeva muutos voi olla kestävä vain näin toimimalla.

Koska silloin, kun asioita lähestytään kokonaisvaltaisesti, konteksti ja kokonaisuuden kaikki osatekijät huomioiden, lopputuloksesta voi myös mielen hyvinvoinnin näkökulmasta tulla enemmän kuin osiensa summa.

Tervetuloa blogiini

Minä olen Soile. Olen mielen hyvinvoinnin ja mielenterveyttä tukevan työelämän kehittämisen asiantuntija. Kirjoitan blogissani aiheista, joiden ajattelen innostavan sinua etenemään niinä hetkinä, kun tarvitset tukea tai pientä tuuppausta matkallasi kohti tulevaa. Lisäksi haluan jakaa kanssasi kokemuksiani asioista, jotka ovat auttaneet minua oman elämäni tienhaaroissa – niin yksityisesti kuin työssä.

Palvelen asiakkaitani pääasiassa Tampereella tai joustavasti etänä, mutta matkustan tarvittaessa myös muualle Suomeen.

Jaa postaus

Löydät minut

Tervetuloa blogiini

Minä olen Soile. Olen mielen hyvinvoinnin ja mielenterveyttä tukevan työelämän kehittämisen asiantuntija. Kirjoitan blogissani aiheista, joiden ajattelen innostavan sinua etenemään niinä hetkinä, kun tarvitset tukea tai pientä tuuppausta matkallasi kohti tulevaa. Lisäksi haluan jakaa kanssasi kokemuksiani asioista, jotka ovat auttaneet minua oman elämäni tienhaaroissa – niin yksityisesti kuin työssä.

Palvelen asiakkaitani pääasiassa Tampereella tai joustavasti etänä, mutta matkustan tarvittaessa myös muualle Suomeen.

Jaa postaus

Löydät minut

Lue seuraavaksi

Käytämme evästeitä personoidaksemme sisältöä ja mainoksia, tarjotaksemme sosiaalisen median toimintoja sekä analysoidaksemme liikennettämme. Jaamme myös tietoa sivustomme käytöstä sosiaalisen median, mainonnan ja analytiikkakumppaneidemme kanssa. View more
Cookies settings
Hyväksyn
Tietosuojaseloste
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Rekisterinpitäjä:

Second Self Oy Nuijatie 36 C 27 33710 Tampere Y-tunnus: 3242773-8 www.secondself.fi Rekisteristä vastaava yhteyshenkilö: Soile Roth puh. +358 400 782 737 soile@secondself.fi

Rekisterin nimi:

Yrityksen asiakasrekisteri Oikeusperuste ja henkilötietojen käsittelyn tarkoitus: Henkilötietojen käsittelyn ensisijainen peruste on asiakkaan suostumus, palvelun käyttäminen tai asiakkaan muu asiallinen yhteys palveluun. Rekisterinpitäjä kerää ja käsittelee henkilötietoja, jotta se voisi tunnistaa asiakkaan sekä mahdollistaa palvelun toteuttamisen ja yhteydenpidon rekisterinpitäjän asiakkaisiin. Rekisterinpitäjä voi käyttää tietoja myös tiedotteiden, tuotetta koskevan markkinoinnin ja uutiskirjeiden lähettämiseen esimerkiksi sähköpostitse. Rekisterinpitäjä käsittelee henkilötietoja: Asiakkaan tai potentiaalisen asiakkaan suostumukseen perustuen Asiakassuhteen ylläpitämiseen Palveluiden tarjoamiseen Palveluiden kehittämiseen Markkinointiin ja asiakasviestintään (oikeutettu etu). Rekisterinpitäjä ei voi tarjota palveluitaan, mikäli asiakas tai potentiaalinen asiakas ei anna tietojaan tai kieltää niiden käsittelyn. Rekisteriin tallennettavia tietoja ovat: Henkilön nimi Henkilön asema, yritys/organisaatio Yhteystiedot: puhelinnumero, sähköpostiosoite, osoite www-sivujen osoitteet Sosiaalisen median profiilit Tiedot tilatuista palveluista ja niiden muutoksista Laskutustiedot Muut asiakassuhteisiin ja tilattuihin palveluihin liittyvät tiedot

Säännönmukaiset tietolähteet:

Rekisteriin tallennettavat tiedot saadaan asiakkailta: www-lomakkeilla lähetetyistä viesteistä Sähköpostitse Puhelimitse Sosiaalisen median palvelujen kautta Sopimuksista Asiakastapaamisista Muista tilanteista, joissa asiakas luovuttaa tietojaan. Evästeet: Käytämme verkkosivuillamme evästeitä (cookies) ja muita vastaavia seurantatekniikoita. Eväste on tekstitiedosto, jonka selain tallentaa käyttäjän päätelaitteelle. Evästeet ovat itsemme asettamia tai kolmannen osapuolen eli ulkopuolisten tahojen evästeitä, jotka kuuluvat markkinointi-, analytiikka- tai sosiaalisen median palveluita tarjoaville tahoille. Nämä niin sanotut kolmannet osapuolet voivat asettaa evästeitä käyttäjän päätelaitteelle käyttäjän vieraillessa verkkosivuilla. Käytämme evästeitä ja muita vastaava tekniikoita seurataksemme ja analysoidaksemme verkkosivujemme käyttöä ja kehittääksemme verkkosivuja. Voimme myös kerätä tietoa esimerkiksi markkinointisähköposteista ja uutiskirjeistä selvittääksemme, onko viestit avattu ja onko avaaminen johtanut toimenpiteisiin, kuten siirtymiseen verkkosivuillemme. Tietojen säännönmukaiset luovutukset ja tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle: Tietoja ei luovuteta säännönmukaisesti muille tahoille. Tietoja voidaan julkaista siltä osin kuin niin on sovittu asiakkaan kanssa. Tietoja voidaan siirtää rekisterinpitäjän toimesta myös EU:n tai ETA:n ulkopuolelle. Rekisterin suojauksen periaatteet: Rekisterin käsittelyssä noudatetaan huolellisuutta ja tietojärjestelmien avulla käsiteltävät tiedot suojataan asianmukaisesti. Kun rekisteritietoa säilytetään Internet-palvelimilla, niiden laitteiston fyysisestä ja digitaalisesta tietoturvasta huolehditaan asiaankuuluvasti. Rekisterinpitäjä huolehtii siitä, että tallennettuja tietoja sekä palvelimien käyttöoikeuksia ja muita henkilötietojen turvallisuuden kannalta kriittistä tietoa käsitellään luottamuksellisesti ja vain niiden työntekijöiden toimesta, joiden työnkuvaan se kuuluu. Tarkastusoikeus ja oikeus vaatia tiedon korjaamista: Jokaisella rekisterissä olevalla henkilöllä on oikeus tarkistaa rekisteriin tallennetut tietonsa ja vaatia mahdollisen virheellisen tiedon korjaamista tai puutteellisen tiedon täydentämistä. Mikäli henkilö haluaa tarkistaa hänestä tallennetut tiedot tai vaatia niihin oikaisua, pyyntö tulee lähettää kirjallisesti rekisterinpitäjälle. Rekisterinpitäjä voi pyytää tarvittaessa pyynnön esittäjää todistamaan henkilöllisyytensä. Rekisterinpitäjä vastaa asiakkaalle EU:n tietosuoja-asetuksessa säädetyssä ajassa, pääsääntöisesti kuukauden kuluessa.

Muut henkilötietojen käsittelyyn liittyvät oikeudet:

Rekisterissä olevalla henkilöllä on oikeus pyytää häntä koskevien henkilötietojen poistamiseen rekisteristä (”oikeus tulla unohdetuksi”). Niin ikään rekisteröidyillä on muut EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen mukaiset oikeudet kuten henkilötietojen käsittelyn rajoittaminen tietyissä tilanteissa. Pyynnöt tulee lähettää kirjallisesti rekisterinpitäjälle. Rekisterinpitäjä voi pyytää tarvittaessa pyynnön esittäjää todistamaan henkilöllisyytensä. Rekisterinpitäjä vastaa asiakkaalle EU:n tietosuoja-asetuksessa säädetyssä ajassa, pääsääntöisesti kuukauden kuluessa. Muutokset: Ilmoitamme tämän tietosuoja- ja rekisteriselosteen muutoksista tällä sivulla. Saatamme myös korostaa muutoksia Palvelussa tai lähettää muutoksista sähköpostia Asiakkaille.
Save settings
Cookies settings