Yhteyden kokemus on hyvinvointimme perusta

Yhteyden kokemus on hyvinvointimme perusta – työelämässäkin

Yhteyden kokemus on hyvinvointimme perusta

Yhteyden kokemus on hyvinvointimme perusta – työelämässäkin

Yhteyden kokemus on hyvinvointimme perusta – työelämässäkin

Työelämän yksinäisyys 2022-barometrin mukaan joka kymmenes suomalainen kokee jatkuvaa yksinäisyyttä työarjessaan. Ja vaikka tulos ei koronavuosien jälkeen varsinaisesti yllätäkään, niin surulliseksi se minut tekee. Sillä joukkoon kuulumisen ja yhteyden kokemukset muodostavat työelämässäkin hyvinvointimme perustan, josta meidän kaikkien on syytä huolehtia.

Muistan jonkun joskus todenneen, että yksinäisyydessä on kyse ihmisen itsensä kokemasta sisäisen autiuden tunteesta, jonka synnyttävät sosiaalisten suhteiden määrään tai laatuun liittyvät tekijät. Se on sosiaalista kipua, joka työpaikallakin sattuu sieluun ja sydämeen (ja joka tutkimusten mukaan näkyy aivokuvantamisessa fyysisen kivun lailla). Tuottamansa inhimillisen kärsimyksen ohella yksinäisyys on riskitekijä, joka altistaa ihmisen mielenterveysongelmille, masennukselle ja ahdistukselle. Lisäksi sen on todettu olevan vaarallisempaa kuin ylipaino tai päivittäinen, runsas tupakointi. Pahimmillaan pitkittynyt yksinäisyys voi nostaa jopa ennenaikaisen kuoleman riskiä.

Yksinäisyydellä on monet kasvot

Työarjessa jatkuva yksinäisyyden kokemus voi tulla näkyväksi esimerkiksi ajattelun kielteisyytenä tai välttelevänä ja torjuvana käyttäytymisenä. Tällaisen oireilun yhdistäminen yksinäisyyteen saattaa kuitenkin olla työyhteisön muille jäsenille vaikeaa, mikä voi vahvistaa kokijansa yksinäisyyden tunnetta entisestään. Organisaatiotasolla yksinäisyys saattaa aiheuttaa sairauslomien pidentymistä ja kasvattaa irtisanoutumisten määrää. Se on ilmiö, joka kaiken muun ohessa aiheuttaa taloudellisia tappioita paitsi yksilölle, myös yhteiskunnalle.

Kukaan ei ole suojassa yksinäisyyden kokemukselta

Omassa työssäni kuulen ihmisten aivan liian usein puhuvan siitä, miten paljon he häpeävät yksinäisyyttään. Moni on myös todennut pelkäävänsä työkavereiden suhtautumista, jos oma yksinäisyys syystä tai toisesta paljastuu. Mikä ikävä kyllä vaikeuttaa asiasta puhumista ja avun hakemista entisestään. Tosiasia kuitenkin lienee, että kukaan meistä ei ole suojassa yksinäisyydeltä töissäkään. Joten taitaa olla peiliin katsomisen paikka meillä ihan jokaisella. ”Hei”, ”moi” ja samaan lounaspöytään istuminen eivät nimittäin vaadi keneltäkään liikoja, mutta jollekulle toiselle ne voivat olla merkityksellisiä nähdyksi tulemisen paikkoja. Sillä me ihmiset voimme kokea itsemme yksinäisiksi ja ulkopuolisiksi myös keskellä ihmisjoukkoa.

Joten ei jätetä ketään yksin – töissäkään.

Blogi on julkaistu ensimmäisen kerran 6.5.2024 Elävää Työelämää -sivustolla.

Jos kaipaat keskustelutukea yksinäisyydenkokemukseen, ota yhteyttä täältä.

Tervetuloa blogiini

Minä olen Soile. Olen mielen hyvinvoinnin ja mielenterveyttä tukevan työelämän kehittämisen asiantuntija. Kirjoitan blogissani aiheista, joiden ajattelen innostavan sinua etenemään niinä hetkinä, kun tarvitset tukea tai pientä tuuppausta matkallasi kohti tulevaa. Lisäksi haluan jakaa kanssasi kokemuksiani asioista, jotka ovat auttaneet minua oman elämäni tienhaaroissa – niin yksityisesti kuin työssä.

Palvelen asiakkaitani pääasiassa Tampereella tai joustavasti etänä, mutta matkustan tarvittaessa myös muualle Suomeen.

Jaa postaus

Löydät minut

Tervetuloa blogiini

Minä olen Soile. Olen mielen hyvinvoinnin ja mielenterveyttä tukevan työelämän kehittämisen asiantuntija. Kirjoitan blogissani aiheista, joiden ajattelen innostavan sinua etenemään niinä hetkinä, kun tarvitset tukea tai pientä tuuppausta matkallasi kohti tulevaa. Lisäksi haluan jakaa kanssasi kokemuksiani asioista, jotka ovat auttaneet minua oman elämäni tienhaaroissa – niin yksityisesti kuin työssä.

Palvelen asiakkaitani pääasiassa Tampereella tai joustavasti etänä, mutta matkustan tarvittaessa myös muualle Suomeen.

Jaa postaus

Löydät minut

Lue seuraavaksi

Käytämme evästeitä personoidaksemme sisältöä ja mainoksia, tarjotaksemme sosiaalisen median toimintoja sekä analysoidaksemme liikennettämme. Jaamme myös tietoa sivustomme käytöstä sosiaalisen median, mainonnan ja analytiikkakumppaneidemme kanssa. View more
Cookies settings
Hyväksyn
Tietosuojaseloste
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Rekisterinpitäjä:

Second Self Oy Nuijatie 36 C 27 33710 Tampere Y-tunnus: 3242773-8 www.secondself.fi Rekisteristä vastaava yhteyshenkilö: Soile Roth puh. +358 400 782 737 soile@secondself.fi

Rekisterin nimi:

Yrityksen asiakasrekisteri Oikeusperuste ja henkilötietojen käsittelyn tarkoitus: Henkilötietojen käsittelyn ensisijainen peruste on asiakkaan suostumus, palvelun käyttäminen tai asiakkaan muu asiallinen yhteys palveluun. Rekisterinpitäjä kerää ja käsittelee henkilötietoja, jotta se voisi tunnistaa asiakkaan sekä mahdollistaa palvelun toteuttamisen ja yhteydenpidon rekisterinpitäjän asiakkaisiin. Rekisterinpitäjä voi käyttää tietoja myös tiedotteiden, tuotetta koskevan markkinoinnin ja uutiskirjeiden lähettämiseen esimerkiksi sähköpostitse. Rekisterinpitäjä käsittelee henkilötietoja: Asiakkaan tai potentiaalisen asiakkaan suostumukseen perustuen Asiakassuhteen ylläpitämiseen Palveluiden tarjoamiseen Palveluiden kehittämiseen Markkinointiin ja asiakasviestintään (oikeutettu etu). Rekisterinpitäjä ei voi tarjota palveluitaan, mikäli asiakas tai potentiaalinen asiakas ei anna tietojaan tai kieltää niiden käsittelyn. Rekisteriin tallennettavia tietoja ovat: Henkilön nimi Henkilön asema, yritys/organisaatio Yhteystiedot: puhelinnumero, sähköpostiosoite, osoite www-sivujen osoitteet Sosiaalisen median profiilit Tiedot tilatuista palveluista ja niiden muutoksista Laskutustiedot Muut asiakassuhteisiin ja tilattuihin palveluihin liittyvät tiedot

Säännönmukaiset tietolähteet:

Rekisteriin tallennettavat tiedot saadaan asiakkailta: www-lomakkeilla lähetetyistä viesteistä Sähköpostitse Puhelimitse Sosiaalisen median palvelujen kautta Sopimuksista Asiakastapaamisista Muista tilanteista, joissa asiakas luovuttaa tietojaan. Evästeet: Käytämme verkkosivuillamme evästeitä (cookies) ja muita vastaavia seurantatekniikoita. Eväste on tekstitiedosto, jonka selain tallentaa käyttäjän päätelaitteelle. Evästeet ovat itsemme asettamia tai kolmannen osapuolen eli ulkopuolisten tahojen evästeitä, jotka kuuluvat markkinointi-, analytiikka- tai sosiaalisen median palveluita tarjoaville tahoille. Nämä niin sanotut kolmannet osapuolet voivat asettaa evästeitä käyttäjän päätelaitteelle käyttäjän vieraillessa verkkosivuilla. Käytämme evästeitä ja muita vastaava tekniikoita seurataksemme ja analysoidaksemme verkkosivujemme käyttöä ja kehittääksemme verkkosivuja. Voimme myös kerätä tietoa esimerkiksi markkinointisähköposteista ja uutiskirjeistä selvittääksemme, onko viestit avattu ja onko avaaminen johtanut toimenpiteisiin, kuten siirtymiseen verkkosivuillemme. Tietojen säännönmukaiset luovutukset ja tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle: Tietoja ei luovuteta säännönmukaisesti muille tahoille. Tietoja voidaan julkaista siltä osin kuin niin on sovittu asiakkaan kanssa. Tietoja voidaan siirtää rekisterinpitäjän toimesta myös EU:n tai ETA:n ulkopuolelle. Rekisterin suojauksen periaatteet: Rekisterin käsittelyssä noudatetaan huolellisuutta ja tietojärjestelmien avulla käsiteltävät tiedot suojataan asianmukaisesti. Kun rekisteritietoa säilytetään Internet-palvelimilla, niiden laitteiston fyysisestä ja digitaalisesta tietoturvasta huolehditaan asiaankuuluvasti. Rekisterinpitäjä huolehtii siitä, että tallennettuja tietoja sekä palvelimien käyttöoikeuksia ja muita henkilötietojen turvallisuuden kannalta kriittistä tietoa käsitellään luottamuksellisesti ja vain niiden työntekijöiden toimesta, joiden työnkuvaan se kuuluu. Tarkastusoikeus ja oikeus vaatia tiedon korjaamista: Jokaisella rekisterissä olevalla henkilöllä on oikeus tarkistaa rekisteriin tallennetut tietonsa ja vaatia mahdollisen virheellisen tiedon korjaamista tai puutteellisen tiedon täydentämistä. Mikäli henkilö haluaa tarkistaa hänestä tallennetut tiedot tai vaatia niihin oikaisua, pyyntö tulee lähettää kirjallisesti rekisterinpitäjälle. Rekisterinpitäjä voi pyytää tarvittaessa pyynnön esittäjää todistamaan henkilöllisyytensä. Rekisterinpitäjä vastaa asiakkaalle EU:n tietosuoja-asetuksessa säädetyssä ajassa, pääsääntöisesti kuukauden kuluessa.

Muut henkilötietojen käsittelyyn liittyvät oikeudet:

Rekisterissä olevalla henkilöllä on oikeus pyytää häntä koskevien henkilötietojen poistamiseen rekisteristä (”oikeus tulla unohdetuksi”). Niin ikään rekisteröidyillä on muut EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen mukaiset oikeudet kuten henkilötietojen käsittelyn rajoittaminen tietyissä tilanteissa. Pyynnöt tulee lähettää kirjallisesti rekisterinpitäjälle. Rekisterinpitäjä voi pyytää tarvittaessa pyynnön esittäjää todistamaan henkilöllisyytensä. Rekisterinpitäjä vastaa asiakkaalle EU:n tietosuoja-asetuksessa säädetyssä ajassa, pääsääntöisesti kuukauden kuluessa. Muutokset: Ilmoitamme tämän tietosuoja- ja rekisteriselosteen muutoksista tällä sivulla. Saatamme myös korostaa muutoksia Palvelussa tai lähettää muutoksista sähköpostia Asiakkaille.
Save settings
Cookies settings