Itsetuntemus kannattelee johtajaa kriiseissä

Itsetuntemus kannattelee johtajaa kriiseissä

Itsetuntemus kannattelee johtajaa kriiseissä

Uhkakuvien kyllästämä (työ)elämä vaatii paljon meiltä kaikilta. Perusturvallisuutta järkyttävät tapahtumat seuraavat toinen toistaan, eikä mikään vaikuta olevan niin varmaa kuin epävarmuus.
Tästä huolimatta monet meistä porskuttavat eteenpäin niin kuin ennenkin, patterit täynnä uuden vuoden mukanaan tuomaa tarmoa ja energiaa. Joidenkin toisten kohdalla huoli tulevaisuudesta taas painaa mieltä ja sydäntä niin raskaana, että eteenpäin meneminen tuntuu lähes mahdottomalta.

Reagointitapojen erot kertovat kyvystämme kohdata senhetkinen tilanne. Jokainen toimii yksilöllisesti, omalla persoonallisella tavallaan. Johtajan kohdalla vaikeusastetta nostaa se, että hänen on kyettävä kannattelemaan myös muita, säilyttämään toimintakykynsä ja tekemään isojakin päätöksiä.

Johtajan on tärkeää ymmärtää, miten toimintaympäristön muutokset vaikuttavat häneen paitsi ammattilaisena myös ihmisenä. Ilman sitä sen kuuluisan happinaamarin löytäminen saattaa olla todella vaikeaa ja johtajasta itsestään voi tulla se tekijä, joka tiukassa paikassa halvaannuttaa koko porukan.

Johtajan itsetuntemuksen tärkeydestä ei voi koskaan puhua liikaa, hyvä johtajuus kun on paljon muutakin kuin erinomaisesti pelittävää ja virheetöntä kognitiota. Se on yhteyttä itseen ja toisiin – tässä järjestyksessä. Vain itsensä tunteva ihminen tietää, mitä hän milloinkin tarvitsee ja on tietoinen siitä, millaiset asiat häntä ovat aikaisemmin hankalissa tilanteissa auttaneet. Tämä kannustaa kohtaamaan todellisuuden rohkeasti ja vahvistaa luottamusta siihen, että tästäkin selvitään. Yhdessä muiden kanssa.

Ihminen ei kuitenkaan ole saari. Johtajakaan. Siksi jokainen johtaja tarvitsee rinnalla kulkijan. Jonkun, joka auttaa tutkimaan omaa sisintä myös johtajana, näkemään itsensä ja omat kasvun lähteensä kirkkaasti. Oppimaan sellaistakin uutta, jota pelkästään vessan peiliin katsomalla ei tule huomanneeksi tai tuntemaan sellaisiakin tunteita, joita ei yksin uskalla tuntea.

Kyky itsetutkiskeluun on muutakin kuin sisäsyntyinen ominaisuus. Se on taito, jota voi oppia ja jota voi yhdessä ammattitaitoisen coachin kanssa vahvistaa monipuolisesti niin, että ymmärrys omasta itsestä paitsi johtajana myös ihmisenä syvenee. Itsetuntemuksen kehittäminen yhteistyössä coachin kanssa kannattaa, sillä oman ajattelullisen prosessin, tunteiden ja tarpeiden tunnistaminen paineisissa tilanteissa auttaa johtajaa tekemään myös parempia päätöksiä.

Taito kuunnella itseään ja suhtautua itseensä myötätuntoisesti on ensiarvoisen tärkeä nyt, kun monet asiat haastavat tasapainoamme. Siksi johtajan on tärkeää muistaa, että kaikkea ei kukaan voi itse hallita. Usein elämä ja inhimillisyys nimittäin asettavat meille rajat tilanteissa, joissa ne itseltä unohtuvat. Ja hyvä niin, koska kenenkään ei tarvitse pyrkiä sankariksi. Joskus riittävän hyvä on tarpeeksi, varsinkin jos sen valitsee tietoisesti arvojensa ja itsensä tuntemisen varassa, omaa hyvinvointiaan kuunnellen.

Kirjoitus on julkaistu ensimmäisen kerran 2.2.2023 Tampereen Kauppakamarilehden blogisarjassa.

Tervetuloa blogiini

Minä olen Soile. Olen mielen hyvinvoinnin ja mielenterveyttä tukevan työelämän kehittämisen asiantuntija. Kirjoitan blogissani aiheista, joiden ajattelen innostavan sinua etenemään niinä hetkinä, kun tarvitset tukea tai pientä tuuppausta matkallasi kohti tulevaa. Lisäksi haluan jakaa kanssasi kokemuksiani asioista, jotka ovat auttaneet minua oman elämäni tienhaaroissa – niin yksityisesti kuin työssä.

Palvelen asiakkaitani pääasiassa Tampereella tai joustavasti etänä, mutta matkustan tarvittaessa myös muualle Suomeen.

Jaa postaus

Löydät minut

Tervetuloa blogiini

Minä olen Soile. Olen mielen hyvinvoinnin ja mielenterveyttä tukevan työelämän kehittämisen asiantuntija. Kirjoitan blogissani aiheista, joiden ajattelen innostavan sinua etenemään niinä hetkinä, kun tarvitset tukea tai pientä tuuppausta matkallasi kohti tulevaa. Lisäksi haluan jakaa kanssasi kokemuksiani asioista, jotka ovat auttaneet minua oman elämäni tienhaaroissa – niin yksityisesti kuin työssä.

Palvelen asiakkaitani pääasiassa Tampereella tai joustavasti etänä, mutta matkustan tarvittaessa myös muualle Suomeen.

Jaa postaus

Löydät minut

Lue seuraavaksi

Käytämme evästeitä personoidaksemme sisältöä ja mainoksia, tarjotaksemme sosiaalisen median toimintoja sekä analysoidaksemme liikennettämme. Jaamme myös tietoa sivustomme käytöstä sosiaalisen median, mainonnan ja analytiikkakumppaneidemme kanssa. View more
Cookies settings
Hyväksyn
Tietosuojaseloste
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Rekisterinpitäjä:

Second Self Oy Nuijatie 36 C 27 33710 Tampere Y-tunnus: 3242773-8 www.secondself.fi Rekisteristä vastaava yhteyshenkilö: Soile Roth puh. +358 400 782 737 soile@secondself.fi

Rekisterin nimi:

Yrityksen asiakasrekisteri Oikeusperuste ja henkilötietojen käsittelyn tarkoitus: Henkilötietojen käsittelyn ensisijainen peruste on asiakkaan suostumus, palvelun käyttäminen tai asiakkaan muu asiallinen yhteys palveluun. Rekisterinpitäjä kerää ja käsittelee henkilötietoja, jotta se voisi tunnistaa asiakkaan sekä mahdollistaa palvelun toteuttamisen ja yhteydenpidon rekisterinpitäjän asiakkaisiin. Rekisterinpitäjä voi käyttää tietoja myös tiedotteiden, tuotetta koskevan markkinoinnin ja uutiskirjeiden lähettämiseen esimerkiksi sähköpostitse. Rekisterinpitäjä käsittelee henkilötietoja: Asiakkaan tai potentiaalisen asiakkaan suostumukseen perustuen Asiakassuhteen ylläpitämiseen Palveluiden tarjoamiseen Palveluiden kehittämiseen Markkinointiin ja asiakasviestintään (oikeutettu etu). Rekisterinpitäjä ei voi tarjota palveluitaan, mikäli asiakas tai potentiaalinen asiakas ei anna tietojaan tai kieltää niiden käsittelyn. Rekisteriin tallennettavia tietoja ovat: Henkilön nimi Henkilön asema, yritys/organisaatio Yhteystiedot: puhelinnumero, sähköpostiosoite, osoite www-sivujen osoitteet Sosiaalisen median profiilit Tiedot tilatuista palveluista ja niiden muutoksista Laskutustiedot Muut asiakassuhteisiin ja tilattuihin palveluihin liittyvät tiedot

Säännönmukaiset tietolähteet:

Rekisteriin tallennettavat tiedot saadaan asiakkailta: www-lomakkeilla lähetetyistä viesteistä Sähköpostitse Puhelimitse Sosiaalisen median palvelujen kautta Sopimuksista Asiakastapaamisista Muista tilanteista, joissa asiakas luovuttaa tietojaan. Evästeet: Käytämme verkkosivuillamme evästeitä (cookies) ja muita vastaavia seurantatekniikoita. Eväste on tekstitiedosto, jonka selain tallentaa käyttäjän päätelaitteelle. Evästeet ovat itsemme asettamia tai kolmannen osapuolen eli ulkopuolisten tahojen evästeitä, jotka kuuluvat markkinointi-, analytiikka- tai sosiaalisen median palveluita tarjoaville tahoille. Nämä niin sanotut kolmannet osapuolet voivat asettaa evästeitä käyttäjän päätelaitteelle käyttäjän vieraillessa verkkosivuilla. Käytämme evästeitä ja muita vastaava tekniikoita seurataksemme ja analysoidaksemme verkkosivujemme käyttöä ja kehittääksemme verkkosivuja. Voimme myös kerätä tietoa esimerkiksi markkinointisähköposteista ja uutiskirjeistä selvittääksemme, onko viestit avattu ja onko avaaminen johtanut toimenpiteisiin, kuten siirtymiseen verkkosivuillemme. Tietojen säännönmukaiset luovutukset ja tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle: Tietoja ei luovuteta säännönmukaisesti muille tahoille. Tietoja voidaan julkaista siltä osin kuin niin on sovittu asiakkaan kanssa. Tietoja voidaan siirtää rekisterinpitäjän toimesta myös EU:n tai ETA:n ulkopuolelle. Rekisterin suojauksen periaatteet: Rekisterin käsittelyssä noudatetaan huolellisuutta ja tietojärjestelmien avulla käsiteltävät tiedot suojataan asianmukaisesti. Kun rekisteritietoa säilytetään Internet-palvelimilla, niiden laitteiston fyysisestä ja digitaalisesta tietoturvasta huolehditaan asiaankuuluvasti. Rekisterinpitäjä huolehtii siitä, että tallennettuja tietoja sekä palvelimien käyttöoikeuksia ja muita henkilötietojen turvallisuuden kannalta kriittistä tietoa käsitellään luottamuksellisesti ja vain niiden työntekijöiden toimesta, joiden työnkuvaan se kuuluu. Tarkastusoikeus ja oikeus vaatia tiedon korjaamista: Jokaisella rekisterissä olevalla henkilöllä on oikeus tarkistaa rekisteriin tallennetut tietonsa ja vaatia mahdollisen virheellisen tiedon korjaamista tai puutteellisen tiedon täydentämistä. Mikäli henkilö haluaa tarkistaa hänestä tallennetut tiedot tai vaatia niihin oikaisua, pyyntö tulee lähettää kirjallisesti rekisterinpitäjälle. Rekisterinpitäjä voi pyytää tarvittaessa pyynnön esittäjää todistamaan henkilöllisyytensä. Rekisterinpitäjä vastaa asiakkaalle EU:n tietosuoja-asetuksessa säädetyssä ajassa, pääsääntöisesti kuukauden kuluessa.

Muut henkilötietojen käsittelyyn liittyvät oikeudet:

Rekisterissä olevalla henkilöllä on oikeus pyytää häntä koskevien henkilötietojen poistamiseen rekisteristä (”oikeus tulla unohdetuksi”). Niin ikään rekisteröidyillä on muut EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen mukaiset oikeudet kuten henkilötietojen käsittelyn rajoittaminen tietyissä tilanteissa. Pyynnöt tulee lähettää kirjallisesti rekisterinpitäjälle. Rekisterinpitäjä voi pyytää tarvittaessa pyynnön esittäjää todistamaan henkilöllisyytensä. Rekisterinpitäjä vastaa asiakkaalle EU:n tietosuoja-asetuksessa säädetyssä ajassa, pääsääntöisesti kuukauden kuluessa. Muutokset: Ilmoitamme tämän tietosuoja- ja rekisteriselosteen muutoksista tällä sivulla. Saatamme myös korostaa muutoksia Palvelussa tai lähettää muutoksista sähköpostia Asiakkaille.
Save settings
Cookies settings