Mahtuuko rakkaus arvona työn maailmaan?

Mahtuuko rakkaus arvona työn maailmaan?

Mahtuuko rakkaus arvona työn maailmaan?

Jokainen meistä tarvitsee rakkautta

Nykypäivän työelämässä puhe rakkaudesta arvona voi tuntua vieraalle. Arkemme on niin täynnä säästötoimia, tehokkuusvaatimuksia ja kiirettä, että rakkaudelle ja myötätunnolle ei tunnu olevan sijaa. Uskon silti vahvasti siihen, että rakkaus arvona ja ohjaavana voimana kuuluu työelämään, aivan kuten se kuuluu osaksi muitakin elämän alueitamme. Ajattelen, että ilman rakkautta meiltä voi työssäkin jäädä jotakin tärkeää ja oleellista tavoittamatta suhteessa muihin ihmisiin. Aito yhteys kun voi syntyä vain sydän auki etenemällä.

Mitä rakkaus tarkoittaa käytännössä?

Minulle rakkaus on enemmän kuin tunne, koska se ohjaa kaikkea toimintaani. Työarjessani rakkaus näkyy tietoisena pyrkimyksenä kohdata toinen ihminen arvostavasti ja nähdä hänet yksilönä, joka ansaitsee kunnioitusta ja ymmärrystä vaikeissakin tilanteissa. Lisäksi rakkaus kannustaa minua kohtelemaan muita hyvin silloinkin, kun asiat eivät suju omasta näkökulmastani suotuisasti. Vaikeina hetkinä ja vastatuulessa rakkaus myös auttaa minua muistamaan, miksi teen juuri sitä, mitä teen.

Tavoitatko sinä omalla kohdallasi hetken, jona rakkaus on ollut läsnä työarjessasi? Esimerkiksi tilanteessa, jossa päätit kohdata haastavan asian arvostavasti, vaikka se ei ollut helppoa?

Rakkaus valintana

Valitsen päivittäin katsoa maailmaa rakkauden linssin läpi. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että suljen silmäni haastavien tilanteiden tai vaikeiden päätösten edessä. Sen sijaan se auttaa minua tekemään valintoja, jotka hankalanakaan hetkenä eivät tarkoituksellisesti vaaranna toisen hyvinvointia. Rakkauden voimalla en toimi pelkästään oman etuni vuoksi, vaan aidosta halusta pitää huolta myös muista.

Ajatellaan esimerkiksi tilannetta, jossa työskentelen yhdessä muiden kanssa kovan paineen alla. Tuolloin olisi helppoa keskittyä vain omaan suoriutumiseen ja purkaa stressi tavalla tai toisella muihin. Tässä hetkessä voin kuitenkin tietoisesti valita myös toisten ajatusten ja tunteiden huomioimisen, omasta kokemuksestani huolimatta. Koska vaikka en olekaan vastuussa muiden tunteista tai heidän työnsä etenemisestä, voin silti osoittaa, että pidän heidän jaksamistaan ja hyvinvointiaan tärkeänä tässäkin tilanteessa.

Työelämässä on aina tilaa rakkaudelle

Vaikka puhetta “ihmiskeskeisestä työelämästä” kuulee paljon, kohtaa moni meistä arjessaan täysin toisenlaisen todellisuuden. Tästä syystä voi tuntua siltä, että sellaiset arvot kuin rakkaus tai myötätunto eivät kuulu samaan keskusteluun tuottavuuden ja tulosten tekemisen kanssa. Väitän kuitenkin, että tämä ei pidä paikkaansa. Koska aina on tilaa rakkaudelle, jonka ytimessä on toisen ihmisen kunnioittaminen sellaisenaan.

Joten olisiko meidän aika miettiä asioita uudelleen ja tunnustaa, että tarvitsemme työelämässä rakkautta enemmän kuin aikoihin. Varsinkin, jos rakkaus arvona on meille sanojen lisäksi myös tekoja, jotka huomioivat toisen ihmisyyden. Yksiselitteistä vastausta tähän kysymykseen ei varmasti ole, mutta siitä huolimatta haluan haastaa sinut miettimään, miten voisit toiminnallasi tuoda lisää rakkautta ja inhimillisyyttä paitsi omaan, myös toisten työarkeen.

Tervetuloa blogiini

Minä olen Soile. Olen mielen hyvinvoinnin ja mielenterveyttä tukevan työelämän kehittämisen asiantuntija. Kirjoitan blogissani aiheista, joiden ajattelen innostavan sinua etenemään niinä hetkinä, kun tarvitset tukea tai pientä tuuppausta matkallasi kohti tulevaa. Lisäksi haluan jakaa kanssasi kokemuksiani asioista, jotka ovat auttaneet minua oman elämäni tienhaaroissa – niin yksityisesti kuin työssä.

Palvelen asiakkaitani pääasiassa Tampereella tai joustavasti etänä, mutta matkustan tarvittaessa myös muualle Suomeen.

Jaa postaus

Löydät minut

Tervetuloa blogiini

Minä olen Soile. Olen mielen hyvinvoinnin ja mielenterveyttä tukevan työelämän kehittämisen asiantuntija. Kirjoitan blogissani aiheista, joiden ajattelen innostavan sinua etenemään niinä hetkinä, kun tarvitset tukea tai pientä tuuppausta matkallasi kohti tulevaa. Lisäksi haluan jakaa kanssasi kokemuksiani asioista, jotka ovat auttaneet minua oman elämäni tienhaaroissa – niin yksityisesti kuin työssä.

Palvelen asiakkaitani pääasiassa Tampereella tai joustavasti etänä, mutta matkustan tarvittaessa myös muualle Suomeen.

Jaa postaus

Löydät minut

Lue seuraavaksi

Käytämme evästeitä personoidaksemme sisältöä ja mainoksia, tarjotaksemme sosiaalisen median toimintoja sekä analysoidaksemme liikennettämme. Jaamme myös tietoa sivustomme käytöstä sosiaalisen median, mainonnan ja analytiikkakumppaneidemme kanssa. View more
Cookies settings
Hyväksyn
Tietosuojaseloste
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Rekisterinpitäjä:

Second Self Oy Nuijatie 36 C 27 33710 Tampere Y-tunnus: 3242773-8 www.secondself.fi Rekisteristä vastaava yhteyshenkilö: Soile Roth puh. +358 400 782 737 soile@secondself.fi

Rekisterin nimi:

Yrityksen asiakasrekisteri Oikeusperuste ja henkilötietojen käsittelyn tarkoitus: Henkilötietojen käsittelyn ensisijainen peruste on asiakkaan suostumus, palvelun käyttäminen tai asiakkaan muu asiallinen yhteys palveluun. Rekisterinpitäjä kerää ja käsittelee henkilötietoja, jotta se voisi tunnistaa asiakkaan sekä mahdollistaa palvelun toteuttamisen ja yhteydenpidon rekisterinpitäjän asiakkaisiin. Rekisterinpitäjä voi käyttää tietoja myös tiedotteiden, tuotetta koskevan markkinoinnin ja uutiskirjeiden lähettämiseen esimerkiksi sähköpostitse. Rekisterinpitäjä käsittelee henkilötietoja: Asiakkaan tai potentiaalisen asiakkaan suostumukseen perustuen Asiakassuhteen ylläpitämiseen Palveluiden tarjoamiseen Palveluiden kehittämiseen Markkinointiin ja asiakasviestintään (oikeutettu etu). Rekisterinpitäjä ei voi tarjota palveluitaan, mikäli asiakas tai potentiaalinen asiakas ei anna tietojaan tai kieltää niiden käsittelyn. Rekisteriin tallennettavia tietoja ovat: Henkilön nimi Henkilön asema, yritys/organisaatio Yhteystiedot: puhelinnumero, sähköpostiosoite, osoite www-sivujen osoitteet Sosiaalisen median profiilit Tiedot tilatuista palveluista ja niiden muutoksista Laskutustiedot Muut asiakassuhteisiin ja tilattuihin palveluihin liittyvät tiedot

Säännönmukaiset tietolähteet:

Rekisteriin tallennettavat tiedot saadaan asiakkailta: www-lomakkeilla lähetetyistä viesteistä Sähköpostitse Puhelimitse Sosiaalisen median palvelujen kautta Sopimuksista Asiakastapaamisista Muista tilanteista, joissa asiakas luovuttaa tietojaan. Evästeet: Käytämme verkkosivuillamme evästeitä (cookies) ja muita vastaavia seurantatekniikoita. Eväste on tekstitiedosto, jonka selain tallentaa käyttäjän päätelaitteelle. Evästeet ovat itsemme asettamia tai kolmannen osapuolen eli ulkopuolisten tahojen evästeitä, jotka kuuluvat markkinointi-, analytiikka- tai sosiaalisen median palveluita tarjoaville tahoille. Nämä niin sanotut kolmannet osapuolet voivat asettaa evästeitä käyttäjän päätelaitteelle käyttäjän vieraillessa verkkosivuilla. Käytämme evästeitä ja muita vastaava tekniikoita seurataksemme ja analysoidaksemme verkkosivujemme käyttöä ja kehittääksemme verkkosivuja. Voimme myös kerätä tietoa esimerkiksi markkinointisähköposteista ja uutiskirjeistä selvittääksemme, onko viestit avattu ja onko avaaminen johtanut toimenpiteisiin, kuten siirtymiseen verkkosivuillemme. Tietojen säännönmukaiset luovutukset ja tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle: Tietoja ei luovuteta säännönmukaisesti muille tahoille. Tietoja voidaan julkaista siltä osin kuin niin on sovittu asiakkaan kanssa. Tietoja voidaan siirtää rekisterinpitäjän toimesta myös EU:n tai ETA:n ulkopuolelle. Rekisterin suojauksen periaatteet: Rekisterin käsittelyssä noudatetaan huolellisuutta ja tietojärjestelmien avulla käsiteltävät tiedot suojataan asianmukaisesti. Kun rekisteritietoa säilytetään Internet-palvelimilla, niiden laitteiston fyysisestä ja digitaalisesta tietoturvasta huolehditaan asiaankuuluvasti. Rekisterinpitäjä huolehtii siitä, että tallennettuja tietoja sekä palvelimien käyttöoikeuksia ja muita henkilötietojen turvallisuuden kannalta kriittistä tietoa käsitellään luottamuksellisesti ja vain niiden työntekijöiden toimesta, joiden työnkuvaan se kuuluu. Tarkastusoikeus ja oikeus vaatia tiedon korjaamista: Jokaisella rekisterissä olevalla henkilöllä on oikeus tarkistaa rekisteriin tallennetut tietonsa ja vaatia mahdollisen virheellisen tiedon korjaamista tai puutteellisen tiedon täydentämistä. Mikäli henkilö haluaa tarkistaa hänestä tallennetut tiedot tai vaatia niihin oikaisua, pyyntö tulee lähettää kirjallisesti rekisterinpitäjälle. Rekisterinpitäjä voi pyytää tarvittaessa pyynnön esittäjää todistamaan henkilöllisyytensä. Rekisterinpitäjä vastaa asiakkaalle EU:n tietosuoja-asetuksessa säädetyssä ajassa, pääsääntöisesti kuukauden kuluessa.

Muut henkilötietojen käsittelyyn liittyvät oikeudet:

Rekisterissä olevalla henkilöllä on oikeus pyytää häntä koskevien henkilötietojen poistamiseen rekisteristä (”oikeus tulla unohdetuksi”). Niin ikään rekisteröidyillä on muut EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen mukaiset oikeudet kuten henkilötietojen käsittelyn rajoittaminen tietyissä tilanteissa. Pyynnöt tulee lähettää kirjallisesti rekisterinpitäjälle. Rekisterinpitäjä voi pyytää tarvittaessa pyynnön esittäjää todistamaan henkilöllisyytensä. Rekisterinpitäjä vastaa asiakkaalle EU:n tietosuoja-asetuksessa säädetyssä ajassa, pääsääntöisesti kuukauden kuluessa. Muutokset: Ilmoitamme tämän tietosuoja- ja rekisteriselosteen muutoksista tällä sivulla. Saatamme myös korostaa muutoksia Palvelussa tai lähettää muutoksista sähköpostia Asiakkaille.
Save settings
Cookies settings